Dyskografia
SZAROK (2023)
Szarok, śćmiywek, ćmok to po śląsku zmierzch
Zmierzch
to rytuał, to przemijanie, to pacierze,
to zamazanie kształtów, ale ostrość konturów
to dźwięki fujarek pasterzy i gasnące dudnienie miasta
to światła latarni i ogniska na polach
to powroty do domów, powroty do korzeni
to zbliżająca się noc, ale także jeszcze wyraźne słońce na horyzoncie
to nostalgia, ale także taniec i dzika radość
Oddajemy w wasze ręce nasz „Szarok”,
Nostalgiczny i szalony
Brzmiący nowocześnie, ale majaczący o czasach minionych
Pełny szerokich przestrzeni, ale też duszny oparami ciasnej knajpki
Oprószony siwizną, ale i żywo rumiany
Przyjmijcie ten nasz kolejny „miszung”, wyrosły na ścieżce muzycznych poszukiwań Chwili Nieuwagi, z
ciepłym, a nade wszystko otwartym sercem.
DOSTONE ŻYTKO (2021)
Ta płyta stanowi nasz zupełnie subiektywny wybór pieśni z okresu trzech powstań śląskich (1919-1921) odnalezionych w śpiewnikach. Teksty przez nas wybrane to perspektywa nie tylko powstańców, ale także, a raczej przede wszystkim, perspektywa tych, których ci pierwsi pozostawili w domach: matek, żon, sióstr, jak również całych domostw pozbawionych gospodarza. Historia bowiem dotyka każdego, bez wyjątku. Oddajemy także głos przyrodzie, dla której ludzkie starcia, bitwy, choć w skali życia człowieka ważne, nieraz będące dla niego punktem zwrotnym, stanowią jedynie drobny, zupełnie nieistotny ułamek czasu – rzeka płynie nieprzerwanie, a tytułowe (dostone [śl. dojrzałe] żytko) złoci się w słońcu czy czas pokoju, czy wojny.
Piękne, nienaruszone przez nas melodie prezentowanych tradycyjnych pieśni interpretujemy muzycznie, wyrywając z zamierzchłej historii, wzbogacając o współczesne brzmienia i nasz muzyczny pomysł.
MORAWSKA BRAMA - płyta live (2018)
Między Sudetami, a Karpatami rozpościera się Morawska Brama – szeroko otwarte wrota dla kultury, handlu, a bywa że i wojny. Wyłom w górskim murze, przez który niby mimochodem, a jednak z ciekawością wzajemnie na siebie zerkamy.
Nagraliśmy tę płytę ponieważ stoimy na Śląsku – ledwie kilka kroków za tymi drzwiami. Nasłuchujemy, uchylamy, wpuszczamy. Z bogactwa, które dostrzegliśmy za Morawską Bramą, wybraliśmy to, co uznaliśmy za wyjątkowe, barwne i dające upust „czeskości”. Na tej płycie znajdziecie dźwięki i słowa napisane przez naszych Sąsiadów. Część z nich przełożyliśmy na polski, część zaśpiewaliśmy po czesku i – choć nie jesteśmy ich autorami – wszystkie szczerze płyną prosto od nas.
ANIELI ŚPIEWAJĄ (2016)
Anieli śpiewają to wyjątkowa propozycja wydawnicza, uciekająca od nieznośnej, przesłodzonej aury świąt. To płyta, w której w naturalny sposób mieszają się pastorałki ludowe, kolędy i twórczość autorska Chwili Nieuwagi. Bliskie nam pieśni zostały opatrzone niebanalnymi aranżacjami, co jednak najważniejsze – ich melodia pobrzmiewa w nienaruszonej i nieudziwnionej formie. Ten krążek pozwala na nowo odkryć to, co wydaje się już poznane, a młodzieńcza fantazja zespołu nie pozwala się nudzić podczas słuchania – nie tylko w okresie świąt.
MISZUNG (2013)
Miszung to śląski termin oznaczający mieszaninę, harmider, rozgardiasz czy bałagan. Takie cechy nosi właśnie nasza płyta. Jest stylistycznie i gatunkowo zróżnicowana, a także silnie związana z kulturą śląską wolną od wypaczających naleciałości. Bliżej jej do jarmarcznego straganu, na którym można znaleźć coś kolorowego, krzykliwego, czasem nostalgicznego i wzruszającego, niż do poukładanego działu w hipermarkecie, gdzie z góry wiadomo czego można się spodziewać.
Pozwoliliśmy sobie na taki „bałagan”, niezgodny z marketingowymi wymogami, ponieważ wierzymy, że różnorodność nie odstrasza, a raczej inspiruje i wzbudza ciekawość.
NIEPOPRAWNA MUZYKA (2011)
Niepoprawna muzyka płynie własnym nurtem nie zważając na modę i trendy. Nie płynie też pod prąd, czy na przekór czemukolwiek, komukolwiek, ale tak jak ją niesie. Razem z nią odwiedzamy miejsca bardzo nam bliskie, acz współcześnie zapomniane: stare wioski, tamtejsze karczmy. Dotykamy również słowa, jego sensu – dlatego sięgamy po różnorodną poezję, mimo, iż część z „naszych” autorów wrzucono już do wora interpretacyjnego. Efektem tego dryfu po meandrach inspiracji jest płyta z żywą muzyką, taką jaka „się nagrała: – bez nadmiernej ingerencji, muzyka niesterylna, „niepopularna, więc prawdziwa”.
Niektóre kompilacje muzyczne:
Każdy dzień jest początkiem (2018)Parenzana (2018)
Ballady i niuanse vol.2 (2015)
Ballady i niuanse (2013)
Dobre piosenki. Edward Stachura zaśpiewany (2015)
Dobre piosenki. Szymborska zaśpiewana (2016)
Dobre piosenki. Twardowski zaśpiewany (2016)
Dobre piosenki. Leśmian zaśpiewany (2016)
Stachura. Fabula Rasa (2014)
Moja Kraina Łagodności (2015)
W stronę Krainy Łagodności vol.2
Folk się gro! – składanka
W górach jest wszystko co kocham cz.IX
W górach jest wszystko co kocham cz.VIII